mandag 24. august 2009

Jeg har kjøpt meg Campingvogn…

Ikke den nyeste, men mer enn god nok for meg og hundene. Det er en  Bjølseth 1988 modell som er 5,5 meter lang. Vi hektet den på bilen min da vi var i Alta:) Det er vennen til mamma som har vært den tidligere eieren, så jeg vet den er godt tatt vare på og pent brukt. Jeg har ikke planer om å  tilbringe sommerferier på overfylte campingplasser i Sverige, selv om jeg har invistert i vogn:) Det er mer med tanke på utstillingsturer den er kjøpt. Kjempegreit å ha “huset” med seg når en reiser rundt med hundene. Jeg er storfornøyd med den, og en stolt eier.

IMG_0949 (1140 x 760)

Fin campingvogn, ikke sant?? Bjørn bak rattet på bilen min. Han fikk “lov” til å kjøre mesteparten av de 160 milene fra Alta til Oppdal. Han er nok litt tryggere på å kjøre med noe tungt bak enn det jeg er. Jeg kjørte selv i to perioder. Den første var nokså spennende, veldig rart og uvant med campingvogna hengende etter. Jeg var nok litt sinke i trafikken da he he. Neste gang måtte jeg kjøre fordi Bjørn var trøtt, og ville sove litt. Han tar jaggu sjanser:) Denne gangen gikk det faktisk  bedre og jeg følte meg mye tryggere bak rattet. Utrolig hva en vender seg til. Nå gjenstår det bare å lære seg å rygge, huff huff med vogn. Det blir nok mye trening, for jeg har prøvd meg med tilhenger før…og jeg var ikke noe flink. Men det må bli, for Bjørn har ingen planer om å bli med meg på alle utstillingene jeg skal på he he.

IMG_0932 (1140 x 760)

Heldigvis må jeg si, var det Bjørn som kjørte det første stykket av turen. Mellom Suolovuobme og Kautokeino var det enormt mye rein etter veiene. Vi fikk testet ut bremsene på vogna skikkelig, og de fungerte bra. Denne reinen på bildet (+ mange mange flere reiner) møtte vi på mellom Kvikkjokk og Jokkmokk. Vi kjørte gjennom Sverige og Finland for å komme oss fortest mulig hjem.

IMG_0925 (1140 x 760)

Mye flott natur i Nord-Sverige også.

IMG_0930 (1140 x 760)

Vi kan vel så vidt se regnbuen her. Vi var veldig heldig med været på turen med sol og tørre veier, men det var noen lokale regnbyger (som det heter så pent) rundt omkring. Det begynte å mørkne litt ute, og like før vi skulle ta inn på en campingplass.

IMG_0934 (1140 x 760)

Ikke all verdens av plass i ei campingvogn, men det går greit. Plass nok til at tre hunder kan stå i bredda og spise iallefall.

IMG_0936 (1140 x 760)

Miika og Lona koser seg i sofaen. Vogna er som nevnt fra slutten av 80 tallet og veeeldig rosa;) Jeg måtte kjøpe noen pledd og puter på Kid for å dempe den fargen litt. Syntes det ble pent jeg.

IMG_0938 (1140 x 760)

Vi overnattet på en veldig fin campingplass i Arvidsjaur. Skikkelig naturskjønt og familievennlig. Gikk en tur med hundene om morgenen før vi startet videre, og måtte bare ta bilder. Se på de nydelige fargene:)

IMG_0944 (1140 x 760)

Miika speider ut mot vannet. Litt fristende med et bad kanskje, men måtte nok stå over det denne gang.

IMG_0942 (1140 x 760)

Vi kjørte kysten nordover og det var rett og slett nydelig med sol, sjø og fjell. Sørover kjørte vi Innlandsvegen i Sverige, og det er jaggu mye vakker natur å se der også.

3 kommentarer:

Havfruen sa...

Grattis med vogn:) Har selv vært eier av en men det er mange år siden...jeg kjørte med den bak..men litt for fort. Skulle inn på en bensinstasjon for tanke...der kom jeg og rasa forbi pumpene og stoppa ikke før ved utkjørselen. Altså; alt for stor fart. Mannen ved siden av sov og jeg fikk den kjefta. ung og dum sikkert. Heldigvis kjørte vi på natta så det var lite biler.
Skjønner godt du synes det er kjekt å ha med huset når du farter slik. Gudd løkk til deg vedr. rygging..huff tytti.
Nydelige bilder du viser nok en gang, vakker natur og vakre hunder:)

Ja vi har spennende tider. Vi blir fosninger på heltid, Gubben har fått jobb i Bjugn og vi har sett oss ut et flott hus som ligger for seg selv. Snart visning her hjemme og vi kaster og kaster...rydder og rydder. Men nå måtte jeg ta en pause..sliten. Det ser ikke ut her, svartsekker over alt og gården ute er fyllt opp med allskens dritt.
Wish me gudd løkk...
Kos deg på tur med vogna di, den var fin.
Klem fra meg:)

Anne Grete sa...

Heldige du _:) jeg har i 2 år jobbet med saken om ei campingvogn , men enda så er det hytteliv og hotell overnattinger .
Mannen huset er flink til å dreie samtalen inn på helt andre ting når jeg begynner praten min om hvor praktisk det er med ei vogn...
Mange fine bilder ellers og ser jeg .

Anne-Berit sa...

Gratulere med campingvogn,så kjekt når man er på utstilling.Og ellers og synes no jeg,elsker campinglivet,og det gjør hundene også.Synes mange flere jenter skulle lære å kjøre med vogn på slep,hvis de har lappe til det da.
Flotte bilder fra heimturen deres,flott natur ja,mye av det i Sverige også.
Ha ei fin helg.

(Vi stilte Titti på dobbeltutst.i Mosjøen forrige helg.Ble rødt begge dagene,men ikke noe mer,fikk beskjed om at hun var for velfødd,hehe.Hun sniker i matskåla til Frida,og valpeforet er ikke akkurat slankefor.Prøver å passe på,men hun er som lynet).