mandag 1. februar 2010

Vi står han av og drister oss ut

I dag tidlig våknet jeg og gikk opp på kjøkkenet og så på den digitale temperaturmåleren vår. Og jippi, den viste bare –20 grader. I motsetning til de –27 graderne det var før jeg la meg i går kveld, var jo dette rene bikinitemperaturen. Nå går det mot mildere tider tenkte jeg som er stadig optimist. Og som den optimisten jeg er måtte jeg se på tempen en time senere og tenkte i mitt stille sinn, at nå er det sikkert enda mildere. “Bang”, der fikk jeg det slaget i ansiktet…-28 kalde stod det der, jeg hadde bare ikke fått med meg streken i åtte tallet trøtt som jeg var tidligere på morgenen. Ja ja sånn er det, og godt og varmt har vi det både inne i huset og på jobb heldigvis:) Det blir nok ingen tur på hundene nå i kveld, men vi har da luftegård.

I går litt utpå dagen derimot hadde vi oss en fin tur opp til riksveien. Det er den turen jeg bruker å ta med hundene og kveldene når det er mørkt, og når jeg ikke har tid og anledning til en lengere tur. Fin trim er det for det går oppover hele veien:)

020 (1140 x 760)

Her er begynnelsen av bakken som til vanlig bringer oss ut i sivilisasjonen. Rene autostradaen om vinteren, litt mer humpetitten på sommeren.

024 (1140 x 760)

Det er utrolig vakkert med knallblå himmel i bakgrunnen.

028 (1140 x 760)

 

Litt lenger opp i veien, nærmer oss toppen. Det var fin temperatur midt på dagen når sola stod på, bare –19.

032 (1152 x 768)

Som en ekte tempeltibbe og vakthund Lona er, så må utsikta sjekkes ut.

050 (1140 x 760)

Litt kaldt til hundene også kan en si. Miika er nesten dypfryst her.

043 (1140 x 760)

Chanti har også fått seg frostbart. Hundene elsker å være ute uansett vær, men det blir gjerne litt kaldt på føttene til dem. For å si det slik, så er det er ikke problemer med å få dem inn heller i denne kulda.

036 (1135 x 657)

På toppen av bakken og oppe på riksveien. Her snur vi, for nå er det 80 sone videre. Der vil jeg ikke gå med tre småville hunder nei. Mye gamle fine hus på øversida av veien.

066 (997 x 647)

Hjemme igjen er det bare deilig å legge seg i varmen. Miika og Chanti.

069 (886 x 645)

Lona koser seg ved ovnen.

Nå sitter jeg helt for meg selv her hjemme og koser meg med god fyr i ovnen. Bjørn og Marit er kjørt sørover, for i morgen begynner Marit sitt Disneyworld eventyr. Flyet går fra Gardemoen kl 07:40, og da er det ett år til hun kommer hjem igjen. Det kommer nok til å bli et spennende og fint år for henne, men mor kommer nok til å savne minstejnta si.

2 kommentarer:

Havfruen sa...

Ja, fytti...d er kaldt!! Men dine vakre bilder viser at det er vakkert med kulde!! Og hundene dine har jo pels til å takle dette...i motsetning til Major. Han mistrives stort.
Så spennende med Marit...tenker det kribler i magen hos mor nå...jeg kjenner det bare med tanken:) Gosh.... Alle lykkeønskninger herfra:)
Hold varmen og husk lue, klem fra meg ved havet:)

Anne Grete sa...

usj så kaldt det er ja ... her er jo -14 men det blir mye når det er sånn vind .
Du store så lik Miika er Channa på disse bilder også pelsen nå ser jeg. Lengre og glattere og den mørke kappen rundt manken .
Takk for titten på mange fine bilder , og masse lykke til for din datter "over there " :):)