mandag 15. september 2014

En flott tur til Verdensutstillinga i Helsinki 7-11 august, sammen med Helga

 
Torsdag 7 august klokken 06:00 om morgenen startet ferden til Verdensutstillinga i Helsinki. Jeg plukket opp Helga Kolbeinsdottir med sine to søte små, Nòi og Dalia på Berkåk. Vi hadde noen timers kjøring for å komme til Umeå, hvor vi skulle ta ferga over til Vasa og Finland. Turen gikk veldig bra, men vi fant ut at det var smart å stoppe en plass i Sverige å kjøpe GPS. Det var enklere sagt enn gjort, for vi skulle egentlig hatt GPS for å finne frem til en butikk som solgte det. Jeg er elendig til å finne frem, og Helga var ikke stort bedre ;) Det ordnet seg til slutt, og vi kom frem i god nok tid for å nå ferga som gikk klokken 18:00.

Det var en veldig varm kveld, så vi hadde ikke lyst å ha hundene i bilen under overfarten. Vi fikk hentet dem, og fant oss en rolig krok i ferga. Jeg hadde med meg Zaxon, Tilde og Ayliz på turen, og her er de på ferga.

Helga med hele gjengen. Vi kom frem til Vasa klokken 23:00 om kvelden, og med GPS gikk det greit å finne hotellet vi skulle bo på. Problemet var hvor vi skulle sette fra oss bilen. Jeg er sikker på at vi brukte 1-2 timer, før vi fant frem. Etter andre gangs utspørring i resepsjonen på hotellet, fant vi ut at nedgangen til parkeringshuset var rett ved siden av der vi stod. Enkelte ganger "hater" jeg å bo på hotell midt i en by. Vi kom oss på rommet til slutt, og fikk oss litt søvn før turen skulle gå videre. Det skal de ha, hotellene i Finland...de som tillater hund i alle fall. De stiller opp med poser med godbiter, bæsjeposer, tepper og vannskåler til hundene. Helt fantastisk. Det har jeg ikke opplevd i Norge.

Vi kom frem til Helsinki fredags ettermiddag, og kjørte rett inn til utstillingsområdet. Vi skulle ikke stille selv før søndag, men hadde lyst å ta en titt på de standene som var der. Vel, det ble ikke bare en titt :) Helga kjøpte ei flott tralle til sine to hunder, og ja jeg kjøpte til mine også. Jeg hadde med meg ei fra før, men hadde lyst på ny. I tillegg fant vi masse annet som vi syntes vi hadde bruk for. Bilen ble temmelig oppfylt allerede første dagen der nede :) Men, men er man på tur, så er man på tur.

Helga fikk stor bruk for den fine burtralla hun kjøpte dagen før. (Jeg misunner henne fargen på den). Her skal Nòi styles etter at han har tatt en dusj. Må jo se pen ut før han skal treffe oppdretter Audur, på et grillselskap vi er invitert på.


Lørdag 9 august var vi invitert til grillselsakp hos Marja Salo som bor i Vantaa, uenfor Helsinki. Veldig trivelig med tibbevenner fra Finland, Island og England.

Zaxonz oppdretter Tiina Ramö til venstre. Marja Salo som er vert og eier av pappaen til Zaxon, Elmeri. Helt til høyre bak er Tina Quest som er oppdretter til noen nydelige tibber i England, Kennel Chenrezi. Foran sitter Katja Rantakangas som er eier av Murre, onkel til Zaxon.

Katja, Ayliz og jeg. Ayiz smiler pent til fotografen.... eller peser. Det var en varm fin dag :)

Niklas Kalske og Marja Salo. Niklas er handler til Elmeri (Lilileian Honey Bear) som bor hos Marja. To ivrige deltagere av Team Lilileian.

Kos med lillegutten min.

 

Zaxon viser til "familien" i Finland at han kan stå fint.

Fine Zaxon gutten som fikk hilse på mye av slekta si i Finland.

Veldig trivelig å treffe så mange tibbefolk fra forskjellige land.
 
Zaxon og Ayliz er frempå når det deles ut godbiter.

Niklas og Elmeri. Zaxon er bra lik sin pappa.

Tilde puster ut etter å løpt og lekt seg. Ayliz i bakgrunnen leter etter mat...som vanlig :)

Tilde flirter med onkel Murre. (Zaxons onkel)

Mesteparten av gjestene har dratt, men jeg og Helga sitter litt lenger.

Helga og jeg med gjengen fra Island. Audur benytter sjansen til å få kose med Tilde.

Godjenta Tilde. Hun var så glad for å treffe igjen Kennelmammaen sin Audur Valgerisdottir. Det var også trivelig for meg å få treffe henne igjen. Ser jeg manglet bilder av de to sammen.


Vi bodde på hotell ca 5 mil utenfor Helsinki. Det var et utrolig flott område, med fine turmuligheter. Her er vi ved at vann rett nedenfor hotellet. Ayliz, Zaxon og Tilde.
 
Vi hadde planer om å få tatt fine bilder her av alle hundene, men det var bare Tilde av mine som ble foreviget. Det begynte å bli mørkt, og det kom så mange andre med hunder, at det var bare å gi opp. Dette bildet av Tilde ble veldig bra.

Nydelig kveld med måneskinn.

Det ser riktig idyllisk ut med svanen svømmende i vannet. Kan røpe at det ikke var en ekte svane :)

Søndag 10 august var det endelig tid for utstilling. Det var jo derfor vi kom dit. Her er jeg og Ayliz i ringen.

Dypt konsentrert.

Audur Sif viste Tilde i ringen. Hun er en fantastisk flink handler, og det var morsomt at hun ville stille Tilde. Artig også for henne å få stilt hunder fra morens oppdrett andre plasser enn på Island.

Nydelig handler, og nydelige Tilde.

Tildemora.

Niklas er fast handler av Lilileian Honey Bear "Elmeri" De er flotte sammen i ringen. Zaxons pappa Elmeri endte opp som "Reserve Verdensvinner", han ble nummer 2 av alle hannene. Helt fantastisk, for det var ikke liten deltagelse der. Elmeri er fra før Finsk Champion.

Niklas er en utrolig flink handler. Han er fremdeles veldig ung, men allerede profesjonell.

Lilileian Keeper For Life "Murre", som er bror til Elmeri fikk cert. Utrolig artig at de gjorde det så bra, begge brødrene. Jeg er stolt over at Zaxon ligner på begge de to. Nå må jeg bare få han til å trives i utstillingsringen.

Zaxon måtte hilse ekstra godt på oppdretter Tiina Ramö. Det var godt for dem begge å få hilse på hverandre igjen.

Et skikkelig kyss ble det også.

Tilde var også glad for å treffe sin kennelmamma igjen. Her fikk Audur et skikkelig nuss av godjenta. Tilde er sammen med Audur Sif her.

To fra Team Lilileian. Oppdretter Tiina Ramö og handler Niklas Kalske. Elmeri sitter i midten. To fantastisk flotte mennesker å bli kjent med. Tusen takk for ei fin helg i Finland, så håper jeg vi treffes igjen om ikke alt for lenge.

Rundt utstillingsringen. Gjengen fra Island sitter lengst til venstre. Var så trivelig å få treffe dem alle.

Benken til team Lilileian. Katja sitter nærmest, sammen med Gary Quest fra England.

Vi forsøkte å ta bilder av alle hundene her, men det var kun Zaxon jeg fikk noe av. Resten er på den ødelagte PC til Helga :) Zaxon car påmeldt til utstillingen, men jeg stilte han ikke. Foreløpig så trives han ikke så godt i ringen, så det er noe vi må jobbe med fremover. Han er en vakker hund, selv her med masse valpepels :)


Ingen kommentarer: