lørdag 10. november 2012

Island 30 okt til 1 nov. Besøk på Tibràar Tinda Kennel og henter ei ny lita tibbejente.

Hvorfor Island?? Hvorfor må du hente en tibbevalp der?? Dette spørsmålet har jeg fått fra både veterinær, Mattilsynet og Agria Forsikring + de fleste andre. Det kunne egentlig vært fra hvilket som helst land, Tsjekkia, Slovenia, England, Finland og Norge... ja hvor som helst, men det var på Island lille Tibràar Tinda Turquoise befant seg. Med Face Book så kan en studere tibber over hele verden, og lete til man finner det en vil ha. Det er utrolig mange flotte bilder av tibber og valper rundt omkring.

Bilder av disse tre nydelige valpene dukket stadig opp på FB, og jeg har vært forelsket i dem fra første stund. Jeg var faktisk sikker på at disse valpene var bortbestilt, men sendte likevel en melding til oppdretter med spørsmål om hun hadde noen ledige. Jeg fikk svar etter noen dager, og etter litt prat frem og tilbake fikk jeg gladmelding om at jeg skulle få kjøpe ei tispe. Det ble raskt bestemt at lille Turquoise skulle bli min.

Dette er moren til de tre søte små, Toyway Ama-Ry-Lix (Tibrà). Hun er utrolig vakker, og har selvsagt gjort det veldig bra på utstillinger. Det samme har tidligere avkom etter henne gjort. Når en ser bilder fra utstillinger på Island, så er det gjerne avkom etter Tibrà som står på de fremste plassene.
 
Dette er pappa Perlu-Lindar Mikki Snær. Han er også så utrolig fin.
  

Er det rart man faller pladask når en ser bilder av slike skjønnheter. Jeg kunne gjerne tatt med meg alle tre hjem :)
 
Det ble avtalt at Bjørn og jeg skulle reise til Reykjavik og Island 30 oktober, og bli der til 1 november. Oppdretter Auður Valgeirsdóttir og mannen Sigurgeir Þráinn Jónsson inviterte oss til å bo hos dem under oppholdet. Så var det å begynne å ordne med flyreiser, og søke mattilsynet om tillatelse til å importere valp under tre mnd til Norge. Alt gikk greit og smertefritt, så da var det bare å glede seg til turen. Ingen av oss hadde vært på Island før, så vi så frem til å få se litt av landet. Vi fikk noen fantastiske dager på Island med veldig hyggelig vertsskap. Tusen, tusen takk for den store gjestfriheten deres.
 
Det som er viktig for meg når jeg kjøper en valp, er at oppdretteren er seriøs og flink på det de driver med. Auður er ei slik dame. Vi hadde mange samtaler før jeg dro til Island, og jeg var ikke i tvil om at dette var det rette stedet og hente en valp. Hun har mange års erfaring med tibber. Mens vi bodde hos dem fikk vi også hilse på de andre tibbene, og to flotte svarte Labradorer. Ingen tvil om at dette var et godt hjem for hundene. Det var et veldig rolig og harmonisk gjeng med et fantastisk gemytt. Det var ikke bare enkelt for Auður å skilles fra lille Turquoise, for hun skulle jo flytte veldig langt av gårde. Dette er faktisk første tibben som er exportert fra Island til et annet land. Jeg vet at Auður helst ville hatt alle valpene i nærheten, så jeg setter utrolig pris på at hun viste meg den tilliten, og overlot denne nydelige valpen til meg. En ting er sikkert, hun skal få det godt her.

Jeg ville ha med meg noen personlige gaver til oppdretter, så jeg fikk Olaug Rugedal til å lage dette fine hjertet og noen andre småting. Jeg satte sammen bildene, og hun ordnet resten. Jeg syntes dette hjertet ble veldig søtt.
 
LITT FLERE BILDER AV TIBRÀAR TILDA TURQUOISE TATT PÅ ISLAND

Fra nå av blir kallenavnet hennes Tilde. Hun er så fantastisk nydelig.

Tilde ute i den flotte hundegården deres.

Ett til bilde av henne. Det blir nok mange flere bilder av henne når vi kommer hjem til Norge. Må bare tilføye at flyreisen hjem til Norge gikk veldig bra. Vi reiste med SAS, som tillater at vi har hunden med oss inn i kabinen. Tilde sov og var rolig under hele overfarten. Hun tok i det hele tatt livet med ro under hele hjemturen. Spiste litt på flyplassen i Reykjavik, det samme gjorde hun når vi ventet på kofferten på Gardemoen. Det var ikke mye stress der i gården. På bilturen hjem til Oppdal fikk hun sitte på fanget mitt i flybagen. Vi stoppet noen ganger slik at hun fikk lufte seg. Det var ikke noen tvil om at vi hadde fått med oss ei trygg og harmonisk tibbejente hjem. 

Ingen kommentarer: