tirsdag 20. august 2013

Miika


De kan det med å skremme oss de hundene. Noen dager med dårlig form, så er nervene på høykant her hos matmor :) Jeg var skikkelig redd for gullgutten min for noen dager siden. Han hadde vært litt stiv i bena noen dager, men jeg tenkte ikke så mye over det. Plutselig så det skikkelig ille ut. Det var bare så vidt han kom seg opp trappa, han ville ikke ut og han ville ikke spise. Når Miika som er det matvraket ikke vil spise, ja da er det noe galt. Det var riktig vondt å se på han, for han klarte så vidt å stabbe seg bort over gulvet. Nå var matmor skikkelig nervøs, og det ble bestilt time hos veterinær. Jeg skulle få komme mandag.
Når fredagen kom, så ville jeg ikke vente lenger. Da fikk jeg komme inn på dyreklinikken  på Sunndalsøra. Jeg hadde alle de verst tenkelige sykdomsscenarier i hodet mitt. Forkalkning, kreft....ja alt jeg kunne komme på som kunne få de verste følger. Veterinæren kjente på han og fant ut at han hadde vondt i et leddbånd i kneet. Samtidig var muskulaturen hans på fremsiden av lårene pinnestiv, på grunn av feilbelastning som følge av det vonde kneet. Røntgenbilder ble tatt av hele kroppen, fra alle vinkler. Lettelsen var stor når det viste seg at det kun var sideleddbåndene som var skadet. Når det var skjedd vet jeg ikke, men det kan skje bare ved lek eller når han løper ute i naturen. Det positive ved alt dette var at jeg fikk bekreftet at han har en helt super kropp og benstamme. Veterinæren var skikkelig imponert over hvor tett og fint alt var. Kneet satt som støpt, hoftene var akkurat der de skulle være, og ryggen var helt fin uten noe forkalkninger eller annen skade. Godt å få det bekreftet.
Miika fikk noe betennelsesdempende og muskelavslappende sprøyte, og jeg måtte fortsette å gi han medisin i 10 dager til. Dagen etter var han i kjempeform igjen. Matlysten var kommet tilbake, og han gikk mye lettere. Enda var han lit stiv i bena, men nå fire dager etter kan du ikke se noe på han. Helt utrolig hvor fort de leges de dyrene. Jeg er i hvert fall glad for at han nå er blitt det gode gamle tiggende matvraket igjen :)

Ingen kommentarer: