mandag 1. juni 2009

For en deilig pinse med nydelig vær og masse av tid.

Det fineste med denne pinsehelga er vel at jeg endelig har begynt å få kontroll over hagen min igjen. Det har selvsagt vært mye fint med masse ungdommer på besøk og mye kos, men det har i lengere tid plaget meg at hagen har vært på halv tolv:) Jeg elsker jo å drive på ute, men tiden har rett og slett ikke strukket til.

I går ble det vann i dammen min igjen…jippii.. Det er så koselig å høre sildringa fra bekken igjen. Dammen  har vært så forurensa på grunn av alt for mye fisk der, at det har vært umulig å holdt vannet klart. Nå har vi tømt dammen helt og rengjort den skikkelig, så nå er det bare å invistere i ny fisk. Denne gangen skal vi bare ha en 6-8 koier der og holde oss langt unna gullfisk. Koi er jo den staseligste av fiskene, så der skal jeg plukke ut noen i flotte farger. Gullfisk vil jeg rett og slett ikke ha for den yngler så alt for mye. Det er håpløst å få opp all yngelen og da blir det overbefolka der. Jeg knipset ikke noen fine bilder av dammen i går, men skal legge ut noen senere.

Ellers har jeg fått ryddet i en del av blomsterbedene, har ennå noen igjen. Fikk juling av Rosa Rugosa hekken da jeg skulle beskjære den, og brant meg på  brennesler som stortrives mellom de taggete plantene. Måtte forresten plukke torner også i går kveld…. av meg:)) Det går da fremover og jeg koser meg med det.

019 (1140 x 760)

I det nydelige været måtte vi selvsagt grille. Det som er så trivelig her hos oss er at vi slipper å gjøre det alene:) Martin, Marit og Vegard var hjemme, kjæresten til Martin og ei venninne av henne. Marit har hatt besøk av to kompiser fra Folkehøgskolen i helga, en av de er reist men den andre er ennå her. Marit har bestandig hatt mye gutte kompiser og det er artig.

016 (1140 x 760)

Martin med hvite solbriller og Berit til høyre for han. Marit sitter i sofaen og kompisen Øystein ved siden av. Vegard til vanstre fremme og Astrid til høyre for han. Vi koste oss skikkelig med nydelig grillmat og mye humor.

021 (1140 x 760)

Lona, Miika og Chanti må selvsagt være med oss. De ligger rolig i innhengninga og håper på at det skal vanke litt mat på dem også.

025 (1140 x 760)

“Hei… nå kommer det noen mot oss… får vi en liten pølsebit kanskje.” Jo da, de måtte selvsagt få smake litt de også:)

045 (1140 x 760)

Nydelig blomstrende gul busk. Jeg tror det er Gullgyvel, men hukommelsen min har visst fått en sprekk:))

100 (1140 x 760) 102 (1140 x 760)

Dette er i hvert fall Rhododendron Cunninghams White. Den er bare helt nydelig med rosa knopper som blir helt hvite når de slår seg ut.

053 (1140 x 760)

Praktlewisia. Den har fått nytt navn, men kommer ikke på det i farta.

070 (1140 x 760)

Denne Lewisia “Little Plum” klorer seg fast i ei bergsprekk.

092 (1140 x 760)

Det begynner å bli litt farger i fjellbedet mitt nå.

099 (1206 x 821)

Det er flere som har sansen for Flekktvetann enn meg.

5 kommentarer:

Havfruen sa...

Ser ut som det har vært ei kosehelg hos dere også:) Samme her!

Nydelige bilder Bente!
Fiskedam er noe som står på ønskelisten her på hytta å..men det er svigersønnen min som ønsker seg det da. Fix og årn si æ bare:) Han hadde det som barn!!
Kommer du til å bruke hagebloggen din? Da må jeg i såfall linke den til meg.
Har fått plantet i alle krukker i helga, det er nydelig å få blomster rund seg!!
Major har blitt roligere...yes!!
Klem fra meg:)

Bente sa...

Jeg kommer til å bruke hagebloggen ja. Skal bare ordne den slik at den blir som denne bloggen, med muligheter til å legge inn større bilder.
Det blir nok en del hagebilder fremover:)

Anne-Berit sa...

Du har det fantastisk fint i hagen din,har skikkelig grønne fingre du.
Ser ut som dere har hatt det trivelig i pinsen,sikkert kjempekoselig med så mange ungdommer i huset,savner den tia jeg.Det var her de samla seg da Marit og Johnny bodde heime,ei herlig tid.
Hundene dine så ut til å kose seg i innhengningen sin.
Her har Titti fått løpetid,så nå må vi passe på.Tror hun blir ferdig til vi skal til Bodø på utstilling.Kjekt å få det unna til ferien også.
Ha en fin uke.

Anne Grete sa...

Takk for titten på fine bilder og på mange fine blomster . Dette med hagedam ha jeg en sterk dragning mot , men om det noen gang blir her er vel heller usikkert .
Var på Gartneriet og kjøpte maaaaaaaasse fine blomster i dag , men her er bare 5 grader......

Kristin sa...

Kjempe mange fine bilder av hunder, mennesker og blomster. Ser ut som dere har kost dere i pinsen.